Ny Sponsor

Teamet välkomnar Drivex som sponsor i vår jakt på Dm titeln i Sthlm´s std-cup. Bilder kommer så fort bilen är stripad och klar.

Rally Gotland 17-18/4,2009

Nu är vi hemma igen efter Gotlandsäventyret. Efter anmälan väntade precis som vanligt en tävlingsbesiktning där vi för första gången fick en anmärkning i vagnboken på glapp i v. inre styrled ( som inte alls är glapp). Däremot är det en bussning i styrväxeln som måste ses över. Med startnummer 13 så var ju väntan inte så fasligt lång så vi passade på att putsa rutor samt kolla lufttryck i däcken. Codriver Eklund satt under tiden och ritade och färglade nothäftet.
SS1, Tofta skjutfält på 14,64 km. Planen var att öppna sansat för att Dirigenten vid noterna skulle komma in i det hela då det var första gången han skulle läsa. En klart annorlunda vägkaraktär som vi inte är vana vid med ömsom snabba partier med chikaner och mycket gupp och vägbyten. Vi kom i mål på tiden 10,05,1 vilket var 4:e tid i klassen. Team Nyberg hade 10,01,4 och tog täten i den interna kampen.
SS2, P18,1 var 6,70 km med bynglig Gotlandsväg i början och asfalt med en massa vinklar på slutet. Vi fick tiden 6,05,7 som var 3:e tid i voc-elit. Team Nyberg hade 6,02,2 och utökade sin ledning mot oss. Skulle vi kunna öka på Lördagens sträckor var frågan, 7,2 sekunder är ju ingen omöjlighet så nog tänkte vi försöka.
Efter dagens 2 sträckor packade vi ihop och åkte till Gustavsviks semesterby för att få lite mat, en pilsner och en god natts sömn. Serviceteamet Tobbe & Leffe ( Humle & Dumle?? ) tog fram grillen och fixade en delikat måltid med död gris och potatissallad samt hällde upp en väl kyld Öl.
På Lördagen var vi på plats i Parc ferme´n vid 8 tiden och vi skulle starta 9,05.
SS3, Hejnum var 6,12 km med en del vägbyten och dumma asfaltskanter avverkades på 5,05,6 so var 4:e tid mot Nybergs 5,08,1. Upphämtningen hade börjat och nu blev vi lite extra taggade.
SS4, Gotland ring var 9,37 km i ett kalkbrott samt sista delen inne på "ringen". Det här var en otroligt svårkörd och svårläst sträcka eftersom det fanns dåligt med referenser pm vart man skulle samt att asfaltsåka är ju inget vi har hållt på med förr. Ett par småmissar med missade växlar och nå´n stoppsladd men i stort sett utan problem så visade klockan 7,50,9 vilket var 3:e tid. Nyberg & Bengan hade 7,57,7 så nu var den inbördes ordningen som den skulle.
SS5, Follingbo 10,9 km. Här var vi vi sidan om vägen en stund samt att chauffören hade dålig koll på sina pedaler och växlar och lyckades få motorstopp i ett vägbyte. En stund senare rasar ena sidopanelen ner och trasslar in sig mellan bromsen och gasen så det blev onödigt spännande när man inte kände vilken pedal man trampade på. Tiden blev i alla fall 7,53,9 som återigen var 3.e tid. Den andra voc:en med Robin & Valkyria kom i mål på 7,54,1 så ledningen utökades med hela 0,2 sekunder. Nu var det dags för service innan långsträckan och där fick vi bränsle, "nya" bakdäck, nyputsade fönster och en kopp gott kaffe av vår eminenta servicepersonal.
SS6, Tofta igen men denna gång 31,82 km. Snabbt och bitvis sämre väg men hyfsat bra tempo från vår sida särskilt i dom 39!!!!! vägbyten som sträckan innehöll. 22,29,3 och en 4:e tid mot Nybergs 22,42,6.
SS7, P18 igen med delvis annan sträckning och en längd på 6,47 km. Vinsten över Robin & Valkyria var ju i stort sett klar om vi bara tog oss i mål utan missöden så tanken var att "fegåka" för att inte riskera något men på något konstigt sätt "glömde" chauffören dom tankarna och laddade duktigt hela sträckan med en och annan jättesladd som följd men jäklars vilken attack det var. Vi nådde målet på denna den sista sträckan av Rally Gotland på tiden 5,46,6 som var 4:e voc tid. Team Nyberg avslutade med 5,52,5 vilket innebar att vi var snabbare än Adelsöexpressen på dagens samtliga 5 sträckor. När vi packat ihop på serviceplatsen gick vi för att kolla resultaten och där visade det sig att vi kom 3:a i Voc-elit.
En 2,5 timme lång och framförallt kall väntan på prisutdelningen påbörjades. När det var vår "tur" att få som vi trodde våra pokaler så visade det sig att bara 2 st fick pris i vår klass så dom timmarnas väntan kunde vi gjort något annat på. Rally måste vara den enda sporten i världen där inte dom 3 första får pris. Som om inte vår 3:e plats vore nog så kom vi ju 1:a i Dm´s std klass och utökade ledningen där till 10p före 2:an.
Jag vill passa på att tacka för den hjälp teamet fått från våra sponsorer. Även ett stort tack till Tobbe & Leffe som fixar servicen på ett ypperligt sätt. Och givetvis ett jättetack till Stefan Eklund som kom ifrån sin codriverdebut med betyget MVG. Hela teamet tar nu nya tag inför nästa tävling som är Bresotrofe´n den 16/5 i Rasbotrakterna.

En vecka kvar.

Nu börjar det stora äventyret närma sig. Rallybilen är i stort sett klar och det som återstår är egentligen bara lite pill med släpet. Just det..bromsklossarna fram ska bytas också. En förändring har också skett i teamet när Peter tyckte att denna tävling skulle ta för mycket tid från vårrustningen av båten så hastigt och lustigt? kallades notviroutosen Stefan"Jaffa"Eklund in för att försöka lotsa den virriga chauffören på slingrande Gotlandsvägar. Vi har tilldelats startnummer 13 och kommer att jaga startnummer 12 med robin & Valkyria som galningar. Kul att få starta tidigt för en gångs skull. Nu är det bara att hålla tummarna för att det kommer gå bra för oss och givetvis även för övriga Mmk ekipage. Rapport kommer efter tävlingen så klart.


RSS 2.0