Midnattsspecialen 2009-05-30

Dagen började med närmare 40 gr feber och det är ju inen bra förutsättning för att köra rally.
Efter div. gnäll i besiktningen på burinfästning och bältesinfästningar så skulle vi ändå försöka åka tävlingen.
Fullproppad med treo och alvedon bar det av till ss1. Med nya däck så var ju förhoppningen att bilen skulle bli hur stadig som helst att köra men jag tyckte det var halt som bara den. Tiden på ss1 blev 3,02 vilket var 1 skund efter Nyberg och 5 efter Tom Hansson. SS2, Vadet var dagens längsta sträcka med sina drygt 9 km. Här får ni ingen tid eftersom att sträckan ströks efter Stefan & Johanna Eklund´s krasch. ( mer om det senare ). SS3 var den gamla Arlandasträckan som inte var riktigt lika dålig i år men absolut inte bra på nå´t sätt. Jag förstår inte varför den skitsträckan ska få vara med år från år då den tar riktigt hårt på bilarna och däcken ( undrar hur många punkterade däck det var efter den sträckan?).
Tiden på sträckan blev 6,14 mot Nybergs och Hanssons 6,07. Sedan var det dags för service där vi bytte till våra gamla hederliga Avon däck.  SS4 var en kort och snabb sträcka som vi avverkade på 2,05 mot Nybergs 2,07 och Hanssons 2,05
SS5 var samma som ss1 dom första kilometerna för att sedan komma in på en annan del av vägen. Mot slutet var det nära en liten dikesvisit men vi fixade upp situationen till slut och nådde målet på 5,49. Robin hade 5,38 medans Tom Hansson spurtade i mål på 5,37. Av 8 deltagare i B-Voc kom T.Hansson 5:a på 16,46, R.Nyberg 6:a på 16,53 och vi kom 7:a på 17,10. Tyvärr knappade Robin in på oss i Dm men vi ligger fortfarande 1:a. Nästa gång får vi nog ta i lite till och vara friska och krya. Denna gång fick servicepersonalen lite oväntade? uppgifter.
- Stefan & Johanna Eklund lyckades med en brutal avåkning i början på ss2. Efter att ha flyttat/klättrat upp på en jättesten som säkert väger 3-4 ton så fick Stefan ont i ryggen så ambulans och rescuebil kallades till platsen. Efter att ha klippt dörrsträvorna i buren och skruvat loss stolen så plockades Stefan ur bilen för vidare transport till sjukhus. Tyvärr visade det sig vara en fraktur på 12:e kotan som gör att rally, jobb samt det mesta annat som är roligt får ligga på is ett tag.
Johanna klarade sig dock hyfsat bra men har nack och ryggsmärtor samt säkert ett och annat blåmärke idag.
Nu hade ju bägge två Hans skydd och därmed borde nackskadorna ha minimerats. Krya på er båda två så vi får se er sladda vidare snart. Det är skönt att vara med i världens bästa motorklubb Mälaröarnas MK där signumer är att ställa upp för varandra och hjälpa till så att allt och alla kommer hem från tävlingarna. I går var vi ett gäng från klubben som åkte ut för att hämta "vraket" och när vi kom fram så väntade ytterligare 4 friska gossar på att få hjälpa till. Vi hade även beredskap i depå´n med ännu fler mmk:are om det skulle behövas. Efter diverse strul fick vi i alla fall upp 240:n på kärran och körde ner den till depå´n för efterbesiktning mm. När allt detta var klart levererade Peter och jag ekipaget till det Eklundska residenset in the middle of no way. Ja så här kan det gå i den här sporten. Tack alla inblandade som hjälpte till.

Inför Midnattsspecialen 2009-05-30

I morgon är det dags för Dm tävling igen. Midnattsspecialen arrangerad av Skepptuna MK med ca: 3 mil SS.
Lördagens besättning består av, Stefan som ska köra Peter läser noter samt Tobbe som förhoppningsvis får hjälp av Leffe med servicen. Om ni tänker komma och titta på lite rally så sök upp oss i depå´n så bjuder vi på en fika.
Bilen är uppgraderad med nya däck till denna tävling, Tack DRIVEX för det. Hvl Maskin står som vanligt för servicen med en komplett servicebil ( +Tobbe & Leffe ) Nu satsar vi mot Dm titeln.

Fönstersprinten 2009-05-24

I morse var det samling i garaget kl 06,30 för avfärd mot Ledinge där vi skulle anmäla oss samt besiktiga. Sfter det en dryg mil transport till depån som låg vid Lohärads Bygdegård. Efter en väldigt lång väntan ( första start hade kunnat vara 1 timme tidigare ) så var det dags för mastervarv kl 11,00. Idag var det ju dessutom dags att låta ena halvan av serviceteamet förlora sin rallyoskuld eftersom högerstolen denna dag var iunder Leffes besittning. Vi struntade i att skriva noter då vi inte räknade med att det skulle fungera 100% första gången plus att sträckan var väldigt snabb.
Vi provade att åka med Avondäck fram och Yokohama bak i dom 2 första åken för att i det 3:e även lägga på ett par Avon bak. Nåväl, sträckan visade sig vara precis så snabb som vi hade befarat så det gick full på 3 och 4:ans växel ända till mål och jag gillar inte riktigt när det är så snabbt så vi var ganska förvånade och inte minst nöjda när vi insåg att vi hade 2:a tid på sträckan. I det andra åket hade det kommit upp mer lösgrus på vägen samtidigt som chauffören "fegade" lite mer så vi rasade till en 3:e plats. I det sista åket med Avon runt om tyckte vi att det hade gått riktigt fort utan nå´n fegkörning och med full attack och koncentration. Förvisso fick vi en jättesladd när vi åkte fullt på 4:an men tiden visade att det "bara" var teamets näst bästa tid denna dag. I sammandraget föll vi tyvärr ett par placeringar till men vi är trots det jättenöjda med vår 5:e plats utav 18 startande. Kul att introcera en nykomling i sporten. Välkommen till rallyvärlden Leffe.
Dagens serviceteam bestod i Tobbe Schill och Olle Andersson som fixade med 3 st Mmk bilar och kom med glada tillrop samtidigt som ansvaret för mat och kaffedetaljen sköttes på ett utmärkt sätt med b.la grillade hamburgare. Till kaffet serverades en utsökt rulltårta som Jonas Björnvad "tvingades" bjuda på efter förra helgens rullning.
Nästa race är Midnattsspecialen kommande Lördag, jag hoppas vi ses då.

Inför Fönstersprinten 090524

På Söndag är det dags för sprintcupen igen. Denna gång är det Mk Rimo som står för värdskapet och sträckan som ska köras 3 ggr ligger vid Lohärads Bygdegård med början kl.11,00.
I högerstolen denna gång kommer Leffe "tårtan" Nilsson att sitta, han har alltså fått permis från servicebilen för att känna på hur det är att åka tävling inför hans egen debut nästa helg. Hela 18 st deltagare i klassen gör att det kommer att bli svårt med en bra placering men vi ska givetvis göra vad vi kan för att hamna högt upp i resultatlistan. Det är till stor del våra sponsorers förtjänst att vi kan åka så pass mycket som vi gör för det är ju som alla vet inte billigt att åka rally.
Vilka sponsorerna är kan man läsa om på hemsidan, www.se-motorsport.se  som är uppstartad under veckan.

Valkyria Edlund ( min dotter och även konkurrent i team Nyberg ) är det som har fixat sidan. Vi hörs efter helgen som vanligt.


Bresontrofe´n 090516

5:e deltävlingen i Dm avgjordes i Rasboskogarna i Lördags.
Som vanligt en massa väntan innan det var dags att starta, men med kaffe, tårta och lite skitsnack så gick timmarna ganska fort.
SS1: Efter en riktig kanonstart så hopades problemen när 2:ans växel inte behagade vara på plats när den något hetsiga chauffören drog spaken nedåt. 3-4 försök senare så hoppade växeln i men då hade det gått någon sekund vilket kändes väldigt onödigt. Resten av sträckan gick ganska bra utan större missar och tiden blev 2,59 som var 1 sek efter bästa tid i klassen. Sedan var det dags för service och en kopp nybryggt kaffe som servicepersonalen serverade. Servicepersonalen ja, Leffe var på rymmen från rallyskogarna så Tobbe fick sköta det själv eller rättare sagt med god hjälp av Olle Andersson så hjälptes dom åt att fixa service åt 4 st bilar.
SS2: Sträckan gick utan missöden och det kändes att farten var något bättre än på första sträckan. 2,18 blev tiden som var delad 1:a tid i klassen.
SS3: En snabb sträcka där codriver Henell sa åt mig att åka mer på 4:ans växel och bromsa senare vilket jag lyckades överföra till verkligheten för här gick det riktigt fort tyckte vi. Tiden på sträckan blev 4,13 ( som efter prisutdelningen!! ändrades till 4,37 !?? ) Efter sträckan var det dags för service igen men det enda som behövdes var lite dricka och en fönsterputs samt en liten bensträckare.
SS4: En kort snutt på 2,2 km som var väldigt orytmisk och svårläst för kartläsarna och som innehöll en varning för en sten i målböjen avklarades på 1,47 som var 3: tid i klassen. Sedan en kort service igen med tankning och en fika.
SS5: Dagens längsta sträcka mätte nästan 9 km och hade samma avslutning som ss1. En jätterolig sträcka där vi sa att vi skulle ta oss i mål utan att riskera något för ledningen från ss3 skulle dom andra inte kunna åka in. Tiden blev 7,32 som återigen var 3:e tid i klassen 6 sekunder efter Robin & Valkyria som var snabbast.
Vid prisutdelningen ropades vi upp som vinnare med Team Nyberg på 2:a plats och Uppsalas Rickard Karlsson på 3:e plats. När vi sedan stog och lastade rallybilen på släpet fick vi reda på att vår tid på 3:e sträckan tydligen var fel så 1:a platsen försvann och vi kom 2:a i stället. Vi fick 24 sekunder sämre tid än vad som stod i vårt tidkort. Ja ja, rätt ska vara rätt men det känns konstigt att vara 6 sekunder bakom på den sträckan som fungerade klart bäst när det var mycket jämnare på dom andra sträckorna. Ja just det....3:a i Dm blev vi också och behåller därmed den totala ledningen med 10 p ner till 2:orna Robin Nyberg, Mmk  och C.Tottie från Värmdö Mk. Nästa tävling är kommande Söndag i Sprintcupen där Mk Rimo arrangerar "Fönstersprinten".

Inför Bresontrofe´n 2009-05-15

Till helgen är det dags för ännu en deltävling i Sthlm´s DM. Denna gång är det Bresontrofe´n i trakterna kring Rasbo som ska köras. Vi har tilldelats startnummer 85 och går ut som första bil i vår klass. Peter Henell är tillbaka som codriver till denna tävling. Målet är som vanligt att komma i mål med hel bil samt att inkassera ytterligare några poäng. För er som inte vet så ingår det 8 st tävlingar i Dm varav 7 st får räknas. 1:an får 13p, 2:an 11p, 3:an 9p, 4:an 8p osv.
I dagsläget har vi 45 poäng vilket är 10 mer än 2:an. Dock är det ju 4 tävlingar kvar så det gäller att åka både fort och förståndigt. Bilen har fått en sedvanlig översyn av Tobbe & Leffe som sköter om pärlan på ett föredömligt sätt. Teamet har också tillgång till 4 st nya däck ( Tack Drivex ) så dom yttre förutsättningarna är perfekta. Ett jättetack även till Lasse Lindqvist för framvagnsinställningen idag. Ja nu hänger det "bara" på mig och Peter men vi lovar att göra så gott vi kan för att behålla Dm ledningen. Rapport kommer nästa vecka.

RSS 2.0