Rally Gotland ( eller tävlingen som inte blev som det var tänkt )

Ursäkta för en sen uppdatering. Mycket jobb och lite inspiration har försenat dessa rader lite grann.
Nåväl...Samling för delar av teamet 07,30 i garaget en Fredagsmorgon hör ju inte till det vanliga. Eftersom bilen var lastad på släpet och servicebilen fullpackad redan på Torsdagen så blev det en snabbfika som Leffe kokat innan avfärd. Framme i Visby var det bara att anmäla sig för att sedan åka till besiktningen medans servicepersonalen ställde i ordning på serviceplatsen. Ulrik & Totte hade roffat åt sig en perfekt yta för oss 5 som skulle dela service.
Först var det ljudmätning som visade 97db som vanligt och se´n besiktning där vi till och med fick godkänt för det nykonstruerade kamerafästet. Efter besiktningen satte sig Mr notmannen Eklund ner för att kladda lite i nothäftet medans jag gick runt och spred glädje som vanligt. Plötsligt blev det dags att åka dagens 2 sträckor.....
SS1, Med nya Dunlop däck monterade bar det iväg på ettan och jag blev överaskad över hur bra greppet var. Sträckan gick hyfsat bra trots ett par missar i vägbyten. 10,14,5 blev tiden.
SS2, En kort sträcka på ca: 6 km där början gick bra men i slutet var det en h5 omg hnV där farten var ganska hög i högern och trots en bra inbromsning där jag ställde upp bilen för hnV så blev det jättefel. Mitt i uppstället kastade jag in 2:ans växel och höll fullt men med supergreppet i dom nya däcken sladdade det inte tillräckligt så vi tog ett träd på innern. Mitt i bärjärnet till stötfångaren träffade trädet och det tog tvärstopp!! I med backen och sedan full gas igen men då märkte vi att något var riktigt fel för bilen styrde knappt. Tiden på sträckan blev 4,33,3
Nu blev det brådis till servicen för att kolla hur illa det var för man vill ju inte bryta efter bara 2 sträckor.
Servicepersonalen var förvarnade via telefon och var beredda. Äh...inga problem det här går att fixa sa Tobbe & Micke. Riktning av huv, fasttejpning av strålkastare samt byte av glödlampa + ett provisoriskt "glas" till strålkastaren fixades. Oj hördes det sedan från Tobbe som lågunder bilen. Rambenet har gett sig och hjulvinklarna passar bäst i lustiga huset. Hmmm hur gör vi nu? tiden börjar rinna ut för att köra in i parc farmén utan trp prick. Det håller nog så vi justerar framvagnen så hjulen pekar rakt fram igen. Just det tanka skulle vi hinna med också så Micke sprang till tankzonen och väntade på oss, puh vi hann!!! Vilken servicepersonal vi har!!!
Under tiden allt fixades till så bistod den kvinnliga delen av teamet med mat, kaffe och dryck.Tack för det, man känner sig ju som ett proffs.
SS3, Tofta 2,8 mil. Här åkte vi riktigt sakta och försiktigt för att känna på bilen och försöka avgöra om vi skulle fortsätta. Tiden 19,26,4 är inte mycket att skryta om.
SS4, P18 sträckan med sista biten på asfalt. Nu började vi öka en aning och bilen fungerade ganska bra trots en konstig framvagn. Tid 5,21,9
SS5, Nu ville vi öka lite till men efter bara nå´n kilometer stannar bilen..........ut med triangel och Eklund dyker ner under huven och kollar om nå´t är löst men han ser inget. Plötsligt startar bilen igen så det blev att hämta triangeln samt på med bälten och hjälmar igen. Efter ca: 50 m stannar motorn igen och vi styr ut bredvid vägen. Mer koll utan att hitta något fel så vi ringer till servicen för att meddela att vi troligtvis kommer att bryta. Men plötsligt hittar jag en kabel som var av i ett kontaktstycke så nu gällde det bara hur vi skulle fixa det. Eltape fanns i bilen och bälteskniven gick att använda för att skära bort kontaktstycket och tejpa ihop kablarna och vips så gick motorn igen. Tyvärr tappade vi drygt 22 minuter på sträckan.På transporten till nästa sträcka gick det undan vill jag lova men vi hann in i tk:n utan prick....pust.
SS6, En kort sträcka igen som gick utan problem på tiden 5,00,1.
Sen var det service med mat och tankning.
SS7, Tofta igen och nu gick det mycket bättre än förra gången men jag bromsar alldeles för tidigt efter snabba partier. 14,50,5 stannade klockan på.
SS8, Sista sträckan som var P18 igen. Nu laddade vi på ett bättre sätt och gjorde inga missar. I mål visade det sig att vi hade 3:e Voc tid!!
Totalt kom vi ju sist av alla men vi bröt inte. Några Dm och Km poäng fick vi med oss i alla fall.
Just nu står bilen i garaget och Docent Schill och Dr Friberg håller på att ställa diagnos för att sedan kunna sätta in rätt medicin. Vi hoppas på start 9/5 i Mmk sprinten.
TACK ALLA SOM VAR MED PÅ GOTLAND!!!!!!!!
Eklund the codriver
Tobbe & Kattis
Micke & Ullis
Alex & Emma
Leffe & Madde
Team Etab
Uffe & Jonas
Team Nyberg
Och lilla fru Edlund så klart.

Ni är bäst allihop.

RSS 2.0