Rapport från Bergslagen
Klockan ringde 04,00 .......varför gör man detta?? Nåväl, iväg för att hämta Valkyria som skulle åka med oss upp till Kopparberg och sedan till garaget för att hämta rallybilen. 05,15 skulle dagens codriver Eklund hämtas i Bålsta för vidare färd mot det inplanerade frukostmötet på Hummelstabaren. Hela 6 ekipage med serviceteam dök upp denna okristliga tid för gemensam frukost. Väl framme i Kopparberg väntade anmälan och besiktning vilket efter lite diskussion var ok. Ryktet sa att det var grus framme redan innan tävlingen och att vägarna skulle hålla för 5-7 bilar.
Med den väginformationen valde vi att åka på begagnade däck och spara dom nya till ett annat tillfälle.
En rapport från serviceplatsen sade att termometern visade -24 grader, brrr.
SS1, 2,6 mil med ganska mycket grus och bitvis djupa spår på en annars rolig väg gav tiden 19,08 som vi tyckte var ganska bra. Av Mmk ekipagen var vi endast slagna av Tom Hansson med ca:30 sekunder så det var en helt ok.början. Service med däckkontroll gjorde att vi fortsatte med samma däck till nästa sträcka. 20 liter bränsle fylldes på av vårt suveräna serviceteam ( ni är jättebäst ) och även en grillad med bröd slank ner samt lite kaffe.
SS2, 2,7 mil på något bättre väg som dock innehöll ett vanskligt ställe där Robin/Valkyria och Tom/Bosse blev kvar.
Även Tommy Ohlsson från Skepptuna tyckte det var ett bra ställe att parkera på. Tommy fick ju prova på Mmk andan som "hangaround" denna dag så vi får väl se om det står Mmk på hans licens nästa år. Någon kilometer efter detta avåkarställe fick plötsligt Leffe/Nettan för sig att dom ville prova snöskyfflarna en stund. Ingen puplik som kunde hjälpa till fanns det heller så det blev ett par timmars frusen väntan för tårtexpressens besättning.
Vi i den gula bilen hade inga större problem och rullade i mål på tiden 21,22 vilket var snabbast av dom 3 Mmk:are som fortfarande var med. Service, tankning, kaffe igen efter ss2, (det gick åt mycket soppa i kylan).
SS3, 2,6 mil igen. Direkt efter start märker vi att bilen inte går som den ska. Den saknar ork och vill inte varva så det blev till att åka på 3:ans växel. Inte ens i nerförsbackarna gick det att peta i 4:an utan att det kändes som att handbromsen var åtdragen. Efter 7-8 km släppte det plötsligt och allt var som det skulle igen. Sträckan innehöll några varnade gupp som känns i ryggen idag. Vi blev även hindrade av bilar i diket vid 4-5 tillfällen och det värsta var en bil som stog efter en skymd sväng med dörren öppen..........där var det nära och hade inte behövt vara det om dom hade ställt ut en varningstriangel. Vi lyckades ta oss i mål på tiden 19,48 och en total åktid på 1,00,19
Placeringen i klassen blev 5:a, och i Mmk:s klubbmästerskap 1:a och i Dm:s std klass blev vi 2:a slagen med endast 2 sekunder efter nästan 8 mils körning!!! Det hade nog varit full pott om inte gula faran protesterat mot att sträcka ut för full på ss3. Ett jättetack till codriver och serviceteamet för att ni är med och ställer upp!!!!
Km placeringarna blev följande.
Stefan Edlund 15+1 p
Jonas Björnvad 13+1 p
Christoffer Tottie 11+1 p
Robin Nyberg 0+1 p
Tom Hansson 0+1 p
Leffe Nilsson 0+1 p
Med den väginformationen valde vi att åka på begagnade däck och spara dom nya till ett annat tillfälle.
En rapport från serviceplatsen sade att termometern visade -24 grader, brrr.
SS1, 2,6 mil med ganska mycket grus och bitvis djupa spår på en annars rolig väg gav tiden 19,08 som vi tyckte var ganska bra. Av Mmk ekipagen var vi endast slagna av Tom Hansson med ca:30 sekunder så det var en helt ok.början. Service med däckkontroll gjorde att vi fortsatte med samma däck till nästa sträcka. 20 liter bränsle fylldes på av vårt suveräna serviceteam ( ni är jättebäst ) och även en grillad med bröd slank ner samt lite kaffe.
SS2, 2,7 mil på något bättre väg som dock innehöll ett vanskligt ställe där Robin/Valkyria och Tom/Bosse blev kvar.
Även Tommy Ohlsson från Skepptuna tyckte det var ett bra ställe att parkera på. Tommy fick ju prova på Mmk andan som "hangaround" denna dag så vi får väl se om det står Mmk på hans licens nästa år. Någon kilometer efter detta avåkarställe fick plötsligt Leffe/Nettan för sig att dom ville prova snöskyfflarna en stund. Ingen puplik som kunde hjälpa till fanns det heller så det blev ett par timmars frusen väntan för tårtexpressens besättning.
Vi i den gula bilen hade inga större problem och rullade i mål på tiden 21,22 vilket var snabbast av dom 3 Mmk:are som fortfarande var med. Service, tankning, kaffe igen efter ss2, (det gick åt mycket soppa i kylan).
SS3, 2,6 mil igen. Direkt efter start märker vi att bilen inte går som den ska. Den saknar ork och vill inte varva så det blev till att åka på 3:ans växel. Inte ens i nerförsbackarna gick det att peta i 4:an utan att det kändes som att handbromsen var åtdragen. Efter 7-8 km släppte det plötsligt och allt var som det skulle igen. Sträckan innehöll några varnade gupp som känns i ryggen idag. Vi blev även hindrade av bilar i diket vid 4-5 tillfällen och det värsta var en bil som stog efter en skymd sväng med dörren öppen..........där var det nära och hade inte behövt vara det om dom hade ställt ut en varningstriangel. Vi lyckades ta oss i mål på tiden 19,48 och en total åktid på 1,00,19
Placeringen i klassen blev 5:a, och i Mmk:s klubbmästerskap 1:a och i Dm:s std klass blev vi 2:a slagen med endast 2 sekunder efter nästan 8 mils körning!!! Det hade nog varit full pott om inte gula faran protesterat mot att sträcka ut för full på ss3. Ett jättetack till codriver och serviceteamet för att ni är med och ställer upp!!!!
Km placeringarna blev följande.
Stefan Edlund 15+1 p
Jonas Björnvad 13+1 p
Christoffer Tottie 11+1 p
Robin Nyberg 0+1 p
Tom Hansson 0+1 p
Leffe Nilsson 0+1 p
Tävlingar den kommande tiden
Nu på Lördag 30/1 är det dags för Bergslagsrallyt med start och mål i Kopparberg. I högerstolen kommer Stefan Eklund att sitta och pladdra en massa kryptiska uttryck. Servicen består av HVL Maskins eminenta trupp av mekaniker även kallade Tobbe & Micke förstärkta av Alex. Bilen är i stort sett klar för lastning men det gör vi på Fredag kväll.
Sedan kommer vi att åka Skepptunasprinten 14/2 och även då med herr Eklund i högerstolen.
Den 21/2 arrangerar Vallentuna Mk Torparskogsrundan med 2 sträckor som körs 2 gånger. Firma Stefan&Stefan är anmälda dit också. Sedan avslutar? vi vintersäsongen med Valösprinten i Östhammar återigen med Eklund som motvikt på högersidan. 4 beg Michelin och 4 nya Silverstone är vad teamet har att tillgå just nu och vi får hoppas att det räcker. Håll nu alla tummar och tår för att vi lyckas genomföra dessa 4 tävlingar med bra resultat. Och ni får ju gärna komma ut och titta/heja på oss.
Sedan kommer vi att åka Skepptunasprinten 14/2 och även då med herr Eklund i högerstolen.
Den 21/2 arrangerar Vallentuna Mk Torparskogsrundan med 2 sträckor som körs 2 gånger. Firma Stefan&Stefan är anmälda dit också. Sedan avslutar? vi vintersäsongen med Valösprinten i Östhammar återigen med Eklund som motvikt på högersidan. 4 beg Michelin och 4 nya Silverstone är vad teamet har att tillgå just nu och vi får hoppas att det räcker. Håll nu alla tummar och tår för att vi lyckas genomföra dessa 4 tävlingar med bra resultat. Och ni får ju gärna komma ut och titta/heja på oss.
Nu börjar det bli dags för rally igen.
Efter ett par månaders uppehåll börjar det dra ihop sig mot årets första tävling. Lördag 30/1 kommer teamet att bege sig upp i Bergslagsskogarna för att åka 8,3 mil specialsträckor. Codriver denna tävling blir Stefan Eklund som återigen kommer att rabbla noter till den virriga och smådementa chauffören som i sin tur ska försöka förstå vad alla siffror och andra kufiska uttryck betyder. Serviceteamet är inkallat för att som vanligt utföra sitt mycket viktiga uppdrag att se till så bil och besättning mår bra under tävlingen. Lite bättre begagnade däck har införskaffats och det kan även bli en uppsättning alldeles nya Silverstone också. Nästa vecka kommer teamet att samlas i garaget för att gå igenom bilen lite grann så att allt är bra inför tävlingen. Teamet i Bergslagsrallyt kommer at bestå av.
Stefan Edlund, förare
Stefan Eklund, codriver
Tobbe Schill, Servicechef
Micke Friberg, Mekaniker
Alex Friberg, Juniormekaniker
Stefan Edlund, förare
Stefan Eklund, codriver
Tobbe Schill, Servicechef
Micke Friberg, Mekaniker
Alex Friberg, Juniormekaniker