Rikspokalen och Mmk-Sprinten
Oj vilken helg teamet har haft!
Lördag morgon åkte vi till Örebro för att köra årets sista Dm tävling som även var den sista tävlingen i Mmk´s klubbmästerskap. Eftersom Leffe skulle åka själv så var Micke Friberg och Alex Friberg inhyrda för att tillsammans med Tobbe sköta servicen. Mr "stora stenen " Eklund skulle rabbla noter för att bevisa att han förtjänat den fina SE-Motorsport tröjan han fick tidigare i veckan. Efter anmälan, besiktning och lite mat och mycket kaffe var det dags att kasta sig över dagens 3 sträckor. Team Nyberg startade före oss med nr. 120 mot vårat 124.
SS1, Ca 6 km och lurig sträcka där det blev generalknas med noterna efter 4 svängar. Tyvärr hittade vi inte tillbaka i noterna under resten av sträckan så det blev att läsa vägen i stället. Sträckan flöt på bra ändå och vi hade väl ett par ordentliga sladdar men vi kom i mål på tiden 4,07,5 mot Nybergs 4,10,6. Ledning över Robin & Valkyria med 3,1 sek efter en sträcka.
SS2, 2,1 km och nästan lika krokig. Vi hade kollat tiderna mot dom i bilen framför och bakom på första sträckan och var före dom också med 24,2 och 15,6 sekunder så nu skulle det visa sig om det var vårt tempo som var bra eller om dom andra hade haft problem. 2,1 km är ju inte så långt men nu fungerade notläsningen perfekt och vi hade även fått en liten "varning" av BärgarBosse om att ta varningen som fanns på sträckan på allvar. Vi kom i mål på sträckan utan problem på tiden 1,39,8 och vi tyckte själva att vi hade åkt ganska bra. Robin & Valkyria hade 1,41,8 så nu var ledningen uppe i 5,1 sekunder över tem Nyberg. Dom framför och bakom var 8,6 och 5,9 sek efter på sträckan. Sedan var det servicedags där vi putsade vindrutan drack lite kaffe och åt en korv innan det var dags att åka vidare till sista sträckan.
SS3, Drygt 16 km var denna sträcka som var en bland dom roligaste jag kört. Även här fungerade noterna 100% igt och det är skönt när det är snabba sträckor med dolda dragningar så man vågar hålla kvar gasen i botten fast man inte ser hur det svänger. Nu var det dock lite nära på ett ställe där jag inte hörde eller kanske inte fattade att Eklund sa krön omg v2 eller nå´t liknande men med vår nya fjädrings hjälp lyckades jag på något konstigt sätt hålla kvar gula faran på vägen ( ja halva bilen var ju i diket förståss). Bra tempo på sträckan tyckte vi själva och klockan stannade på 11,04,4. Team Nyberg sa att dom hade åkt jättebra på sträckan så vi var klart oroliga att vår ledning hade försvunnit för vi vet ju hur fort Robin & Benke kan åka. När vi jämförde tiderna så visade det sig att vi var 16 sekunder snabbare på sträckan och således 21,1 sekunder totalt. Ekipagen framför och bakom då? jo dom var 44,4 och 30,1 efter på denna sträcka. En 7:e plats och snabbaste 240 i B Voc blev resultatet och det är vi jättenöjda med. Lägg därtill full pott i Dm som var teamets 4:e fullpoängare av 8 möjliga så förstår ni kanske att det var uppåt värre på vägen hem. Tyvärr smet Kjelle Hellund om mig i Km tabellen men jag får vara nöjd med en 2:a plats för det är lite svårt att hinna med dom trimmade bilarna. Ett jättetack till Tobbe, Micke och Alex för servicen som var kanon som vanligt.
Mmk-Sprinten:
Hemmatävling på en regnsjuk väg med en chaufför som var ordentligt trött efter Örebrotävlingen. Upp 05,30 för att hjälpa till i besiktningen innan det var dags att åka upp till sträckan vid 9 tiden. Dagen till ära och som lite tack för servicehjälpen under året togs en PR Licens ut till Micke " mr muscle" Friberg så han skulle få se hur det är att åka lite rallybil. Jaha......Leffe skulle åka själv och Micke skulle åka högerstol i gula faran så hur skulle Tobbe klara detta själv? Självklart ryckte servicejunioren Alex in och hade stenkoll eller rättare sagt godiskoll på både lufttryck och vindruteputsningen. Nu var Alex också publikkoordinator och lyckades få både mamma och syrran att komma för att heja på pappa Micke ( och kanske lite på Stefan också ). Ja ja ja tävlingen då??
Åk1. Vi lyckades med konststycket att spinna alldeles för mycket i starten men det är sannerligen inte lätt att tygla en hästkraftsstinn voc. resten av åket gick väl hyfsat men vi höll på att få med oss en banderoll från första vägbytet samt att jag inte hade lyckats lägga i en växel vid 2:a vägbytet. Kul sport det här tyckte Micke efter att vi kommit i mål på tiden 1,49,8 vilket var 2:a !!!! tid av 15 st startande.
ÅK2, Nu var Micke redan varm i kläderna och manade på mig exakt på dom ställen vi hade snackat om på mastervarvet och vi gjorde ett riktigt bra åk utan missar på tiden 1,48,6 som återigen var andra bästa tid.
Åk3, Vi fick höra före start att vägen var jättedålig vid det andra vägbytet men det är ju bara att finna sig i då det är lika för alla. Nu missade vi lite grann i en högersväng där jag fick bromsa och sedan ta om svängen och sån´t tappar man alldeles för mycket fart på innan vi var framme vid det dåliga partiet där vi fick ett hårt genomslag som känns lite i ryggen idag. Tiden blev inte bättre än 1,50,5 men det visade sig att vår tid i det andra åket räckte till en 2:a plats efter Fredrik Spångberg som fullkomligt krossade oss andra med tiden 1,45,7!! Grattis Fredrik.
Tack Micke för en kanoninsats i högerstolen. Och självklart ett jättetack till Tobbe och Alex för dagens service.
När alla listor är sammanräknade kommer en liten summering av året. Nu får vi ta tag i lite sponsorletande och en rejäl översyn av rallybilen så vi kan åka ett år till:
Lördag morgon åkte vi till Örebro för att köra årets sista Dm tävling som även var den sista tävlingen i Mmk´s klubbmästerskap. Eftersom Leffe skulle åka själv så var Micke Friberg och Alex Friberg inhyrda för att tillsammans med Tobbe sköta servicen. Mr "stora stenen " Eklund skulle rabbla noter för att bevisa att han förtjänat den fina SE-Motorsport tröjan han fick tidigare i veckan. Efter anmälan, besiktning och lite mat och mycket kaffe var det dags att kasta sig över dagens 3 sträckor. Team Nyberg startade före oss med nr. 120 mot vårat 124.
SS1, Ca 6 km och lurig sträcka där det blev generalknas med noterna efter 4 svängar. Tyvärr hittade vi inte tillbaka i noterna under resten av sträckan så det blev att läsa vägen i stället. Sträckan flöt på bra ändå och vi hade väl ett par ordentliga sladdar men vi kom i mål på tiden 4,07,5 mot Nybergs 4,10,6. Ledning över Robin & Valkyria med 3,1 sek efter en sträcka.
SS2, 2,1 km och nästan lika krokig. Vi hade kollat tiderna mot dom i bilen framför och bakom på första sträckan och var före dom också med 24,2 och 15,6 sekunder så nu skulle det visa sig om det var vårt tempo som var bra eller om dom andra hade haft problem. 2,1 km är ju inte så långt men nu fungerade notläsningen perfekt och vi hade även fått en liten "varning" av BärgarBosse om att ta varningen som fanns på sträckan på allvar. Vi kom i mål på sträckan utan problem på tiden 1,39,8 och vi tyckte själva att vi hade åkt ganska bra. Robin & Valkyria hade 1,41,8 så nu var ledningen uppe i 5,1 sekunder över tem Nyberg. Dom framför och bakom var 8,6 och 5,9 sek efter på sträckan. Sedan var det servicedags där vi putsade vindrutan drack lite kaffe och åt en korv innan det var dags att åka vidare till sista sträckan.
SS3, Drygt 16 km var denna sträcka som var en bland dom roligaste jag kört. Även här fungerade noterna 100% igt och det är skönt när det är snabba sträckor med dolda dragningar så man vågar hålla kvar gasen i botten fast man inte ser hur det svänger. Nu var det dock lite nära på ett ställe där jag inte hörde eller kanske inte fattade att Eklund sa krön omg v2 eller nå´t liknande men med vår nya fjädrings hjälp lyckades jag på något konstigt sätt hålla kvar gula faran på vägen ( ja halva bilen var ju i diket förståss). Bra tempo på sträckan tyckte vi själva och klockan stannade på 11,04,4. Team Nyberg sa att dom hade åkt jättebra på sträckan så vi var klart oroliga att vår ledning hade försvunnit för vi vet ju hur fort Robin & Benke kan åka. När vi jämförde tiderna så visade det sig att vi var 16 sekunder snabbare på sträckan och således 21,1 sekunder totalt. Ekipagen framför och bakom då? jo dom var 44,4 och 30,1 efter på denna sträcka. En 7:e plats och snabbaste 240 i B Voc blev resultatet och det är vi jättenöjda med. Lägg därtill full pott i Dm som var teamets 4:e fullpoängare av 8 möjliga så förstår ni kanske att det var uppåt värre på vägen hem. Tyvärr smet Kjelle Hellund om mig i Km tabellen men jag får vara nöjd med en 2:a plats för det är lite svårt att hinna med dom trimmade bilarna. Ett jättetack till Tobbe, Micke och Alex för servicen som var kanon som vanligt.
Mmk-Sprinten:
Hemmatävling på en regnsjuk väg med en chaufför som var ordentligt trött efter Örebrotävlingen. Upp 05,30 för att hjälpa till i besiktningen innan det var dags att åka upp till sträckan vid 9 tiden. Dagen till ära och som lite tack för servicehjälpen under året togs en PR Licens ut till Micke " mr muscle" Friberg så han skulle få se hur det är att åka lite rallybil. Jaha......Leffe skulle åka själv och Micke skulle åka högerstol i gula faran så hur skulle Tobbe klara detta själv? Självklart ryckte servicejunioren Alex in och hade stenkoll eller rättare sagt godiskoll på både lufttryck och vindruteputsningen. Nu var Alex också publikkoordinator och lyckades få både mamma och syrran att komma för att heja på pappa Micke ( och kanske lite på Stefan också ). Ja ja ja tävlingen då??
Åk1. Vi lyckades med konststycket att spinna alldeles för mycket i starten men det är sannerligen inte lätt att tygla en hästkraftsstinn voc. resten av åket gick väl hyfsat men vi höll på att få med oss en banderoll från första vägbytet samt att jag inte hade lyckats lägga i en växel vid 2:a vägbytet. Kul sport det här tyckte Micke efter att vi kommit i mål på tiden 1,49,8 vilket var 2:a !!!! tid av 15 st startande.
ÅK2, Nu var Micke redan varm i kläderna och manade på mig exakt på dom ställen vi hade snackat om på mastervarvet och vi gjorde ett riktigt bra åk utan missar på tiden 1,48,6 som återigen var andra bästa tid.
Åk3, Vi fick höra före start att vägen var jättedålig vid det andra vägbytet men det är ju bara att finna sig i då det är lika för alla. Nu missade vi lite grann i en högersväng där jag fick bromsa och sedan ta om svängen och sån´t tappar man alldeles för mycket fart på innan vi var framme vid det dåliga partiet där vi fick ett hårt genomslag som känns lite i ryggen idag. Tiden blev inte bättre än 1,50,5 men det visade sig att vår tid i det andra åket räckte till en 2:a plats efter Fredrik Spångberg som fullkomligt krossade oss andra med tiden 1,45,7!! Grattis Fredrik.
Tack Micke för en kanoninsats i högerstolen. Och självklart ett jättetack till Tobbe och Alex för dagens service.
När alla listor är sammanräknade kommer en liten summering av året. Nu får vi ta tag i lite sponsorletande och en rejäl översyn av rallybilen så vi kan åka ett år till:
Kommentarer
Postat av: Dr. Gunnar, Phuket
Grattis till en fin säsong!
Vaddå översyn av bilen?Kolla chaufför´n istället!
Den snyggluvan behöver en makeover? Fixa Grodan också? Nu när jag skitit i det blå skåpet ska ni veta att jag är 900 mil bort.....Ha,ha
Än en gång grattis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postat av: Snyggluvan
900 mil är ingenting för en uppretad groda!!
Postat av: Dr. Gunnar, Phuket
I Thailand äter man grodor..........
Har ätit både grodgryta och ekorrstuvning.
Har hittils tackat nej till bbq råtta....
När komer tabellerna?
Postat av: doris
Ich finde den Aufbau der Seite sehr gut. Macht weiter so.
Postat av: Phantom
Ja gör en riktig översyn ! För nästa säsong blir ni konkurrensutsatta när "red devil" kommer ut i spåret Ha Ha ha :-))
Vad det gäller Dr Gunnars kommentar så har jag inga kommentarer jag är ju bara på Km-avstånd.
Trackback