Cramosprinten 090906
Vallentuna Mk arrangerade Cramosprinten på en "ny" sträcka i år. Visserligen har den körts någongång på tidigt 80 tal men för sprintcupen var den ny. Vi lämnade garaget vid 07,30 för att vara framme i Vallentuna vid 08,15.
Anmälan, besiktning gick givetvis bra och sedan var det återigen väntan som stod på programmet innan det var dags för mastervarv och förarsammanträde. Nu var det ju flyguppvisning på det intilliggande flygfältet så det fanns ju lite att titta på innan start. På mastervarvet försökte vi oss på att skriva lite egna noter som Valkyria skulle rabbla för mig på sträckan.
ÅK 1, Med bilen skodd med dom gamla vanliga Avon däcken visade det sig att det sladdade alldeles för mycket så vi insåg att till nästa åk måste vi byta bakdäck. Åket gick i alla fall utan missöden och noterna stämde bra. Tiden i åket blev 2,05,7 vilket var 7:e tid i klassen. Nu var ju detta en KM tävling också så vi jämförde tiderna med dom andra från MMK som var Kjelle Hellund i en Grp-h Golf, Anders Spjuth i en 940 Voc, Jonas Björnvad i sin Grp-E Golf samt Lasse Lindqvist som lånat Glasmästarn´s nyinköpta Volvo Amazon App-K. Internt i Mmk.s Km blev tiderna, 1:a Stefan Edlund 2,05,7 , 2:a Spjuth 2,06,7 3:a Lasse 2,10,8 , 4:a Jonas 2,12,2 , 5:a Kjelle 2,52,7 (rullade).
ÅK 2, När vårt eminenta serviceteam gjort lite handpåläggning med bilen som fick Yokohama däck bak och mättat våra magar med lite från grillen och uppiggande kaffe var det dags igen. Nu var det klart bättre fäste och lite mer bestämd körning utan några missar så vi trodde nog att vi åkt ett par sekunder snabbare vilket i själva verket var 5,9 sekunder bättre än det första åket. 1,59,8 blev det denna gång och den tiden var samma som ledartiden efter första rundan. Nu hade ju alla andra också förbättrat sig men vi klättrade en placering till en 6.e plats.
I Km blev inbördes ordningen, Kjelle 1,56,6 , Stefan 1,59,8 , Spjuth 2,01,3 , Lasse 2,06,2 och Jonas 2,07,0.
ÅK 3, Detta åk attackerade vi ännu mer och försökte bromsa senare och jag tror att vi lyckades ganska bra, i alla fall tills en h-3:a där vi genade lite väl mycket och fick ett ganska hårt uppvaknande när det tog i bakom hö framhjul. Vi kom av oss en aning men tappade kanske inte mer än max 1 sekund på missödet men jag kan lova att det kändes i akterkastellet. Tiden lyckades vi kapa med 0,5 sekunder trots detta.
I Km gick det så här: 1:a Kjelle 1,52,50 , 2:a Stefan 1,59,30 , 3:a Spjuth 2,01,3 , 4:a Lasse 2,02,70 och tätt efter Jonas 2,02,80.
Som vanligt måste vi ju få sända en säck med tacksamhet till världens bästa serviceteam som ställer upp och hjälper till både i garaget och på tävlingarna. Tobbe, Leffe, Micke...ni är GULD värda!!! Sen är det jätteroligt att en kille på 5 1/2 år kan tillföra så mycket i teamet med outröttlig energi och fixar en hel dag på en serviceplats utan pip och gnäll. Jag tycker det är jättekul att du är med Alex. Jaha ja, nu är det ett par veckors uppehåll innan nästa race som är en DM Tävling i Gävle 26/9.
Anmälan, besiktning gick givetvis bra och sedan var det återigen väntan som stod på programmet innan det var dags för mastervarv och förarsammanträde. Nu var det ju flyguppvisning på det intilliggande flygfältet så det fanns ju lite att titta på innan start. På mastervarvet försökte vi oss på att skriva lite egna noter som Valkyria skulle rabbla för mig på sträckan.
ÅK 1, Med bilen skodd med dom gamla vanliga Avon däcken visade det sig att det sladdade alldeles för mycket så vi insåg att till nästa åk måste vi byta bakdäck. Åket gick i alla fall utan missöden och noterna stämde bra. Tiden i åket blev 2,05,7 vilket var 7:e tid i klassen. Nu var ju detta en KM tävling också så vi jämförde tiderna med dom andra från MMK som var Kjelle Hellund i en Grp-h Golf, Anders Spjuth i en 940 Voc, Jonas Björnvad i sin Grp-E Golf samt Lasse Lindqvist som lånat Glasmästarn´s nyinköpta Volvo Amazon App-K. Internt i Mmk.s Km blev tiderna, 1:a Stefan Edlund 2,05,7 , 2:a Spjuth 2,06,7 3:a Lasse 2,10,8 , 4:a Jonas 2,12,2 , 5:a Kjelle 2,52,7 (rullade).
ÅK 2, När vårt eminenta serviceteam gjort lite handpåläggning med bilen som fick Yokohama däck bak och mättat våra magar med lite från grillen och uppiggande kaffe var det dags igen. Nu var det klart bättre fäste och lite mer bestämd körning utan några missar så vi trodde nog att vi åkt ett par sekunder snabbare vilket i själva verket var 5,9 sekunder bättre än det första åket. 1,59,8 blev det denna gång och den tiden var samma som ledartiden efter första rundan. Nu hade ju alla andra också förbättrat sig men vi klättrade en placering till en 6.e plats.
I Km blev inbördes ordningen, Kjelle 1,56,6 , Stefan 1,59,8 , Spjuth 2,01,3 , Lasse 2,06,2 och Jonas 2,07,0.
ÅK 3, Detta åk attackerade vi ännu mer och försökte bromsa senare och jag tror att vi lyckades ganska bra, i alla fall tills en h-3:a där vi genade lite väl mycket och fick ett ganska hårt uppvaknande när det tog i bakom hö framhjul. Vi kom av oss en aning men tappade kanske inte mer än max 1 sekund på missödet men jag kan lova att det kändes i akterkastellet. Tiden lyckades vi kapa med 0,5 sekunder trots detta.
I Km gick det så här: 1:a Kjelle 1,52,50 , 2:a Stefan 1,59,30 , 3:a Spjuth 2,01,3 , 4:a Lasse 2,02,70 och tätt efter Jonas 2,02,80.
Som vanligt måste vi ju få sända en säck med tacksamhet till världens bästa serviceteam som ställer upp och hjälper till både i garaget och på tävlingarna. Tobbe, Leffe, Micke...ni är GULD värda!!! Sen är det jätteroligt att en kille på 5 1/2 år kan tillföra så mycket i teamet med outröttlig energi och fixar en hel dag på en serviceplats utan pip och gnäll. Jag tycker det är jättekul att du är med Alex. Jaha ja, nu är det ett par veckors uppehåll innan nästa race som är en DM Tävling i Gävle 26/9.
Kommentarer
Postat av: Pelikanen
Bilder, bilder, bilder?
Trackback