Racerapport från Gävle
Då var den näst sista deltävlingen i Dm avklarad. Efter anmälan, ljudprov och besiktning samt transport från Sandviken till Gävle var det inte ens 2 timmars väntan till start. Första sträckan var på folkracebanan och var hela 700 meter lång. Vi hade ju tänkt att första sträckan skulle vara en test av vår nya fjädring men inta gick det att känna något speciellt när det var blandat med grus och asfalt. Dock skulle jag vilja ha lite mera camber på framhjulen för på asfalten upplevde jag att det bara ville kana rakt fram men på grus var det klart bättre.
SS1 700 meter som avklarades på 50,2 sekunder snabbaste tid i klassen 48,6 sekunder.
SS2 6,7 km Nu fick vi testa fjädringen på riktigt och det kändes riktigt bra efter en stund då denna sträcka som var kantad med hinder i form av höbalar och stenar i både ytter och innerkurvor klarades på ett godkänt sätt på tiden 4,22,6 vilket visserligen var sista tid i klassen endast 1/10 efter placeringen före.
SS3 var lite längre med sina 15 km på ganska snabb väg och jag tycker nog att körningen stämmer bättre och bättre eftersom jag vågar ligga kvar på 4:an i fler och fler svängar. Jo visst bromsar jag alldeles för tidigt ibland men det går ganska städat ut ur svängarna istället för att tappa tid på dyngsladdar. Tiden på sträckan blev 9,24,3 och klassnabbast var en duktig hemmaåkare på 8,58,1
Sedan var det servicedags där vi fick lite bränsle, nyputsad vindruta och ett par grillade korvar och kaffe av serviceteamet som idag var Tobbe med sin dotter Emelie samt den i axeln nyopererade Ekis.
SS4 25 km är inte att leka med när man ska försöka hålla den 3:e plats vi hade efter 3 sträckor, endast 3 sekunder bakom hade vi en jagande Rickard Karlsson från Uppsala och framåt var det ca. 20 sekunder till Nyberg / Valkyria som hade satt upp ett högt tempo från början. På 2,5 mil kan det ju faktiskt hända ganska mycket och det skulle det göra nu också. Vår egen åkning finns det väl inte så mycket att säga om otom att det känns bättre och bättre samt att chauffören inte fegar lika mycket längre och jag tycker själv att vi åkte riktigt bra på sista sträckan utan några incidenter. Tyvärr träffade Nyberg och Valkyria en stor jäkla sten som låg mitt i spåret ( vi lyckades undvika den ) och fick punktering. Trots tomt v. framhjul försökte dom köra vidare men efter en stund sade även fälgen upp sig och det blev en lättare dikesvisit. Det visade sig att det inte fanns någon publik på stället som kunde hjälpa dom upp och givetvis hade ett hjul till tappat luften och det är inte så bra när man bara har ett reservhjul. Tråkigt nog fick team Nyberg kasta in handduken. Även Uppsala Karlsson fick punktering på sträckan men dom stannade och bytte till reserven och tappade givetvis mycket tid på det. Vår tid på sträckan blev 15,53,6 medans den snabbe hemmaföraren hade 14,54,4.
Nu är det ju så att i rally gäller det att ta sig i mål och det har ju visat sig att det inte alltid gäller att vara snabbast utan nästan lika mycket på att få grejorna att hålla hela vägen till mål. Det är visserligen inte så kul att vinna på andras problem men något bra måste vi ju ändå ha gjort när vi kom 2:a i denna tävling och om jag har räknat rätt även vunnit Dm i standardcupen. Efter lite strul med servicebilar som hade bränslebrist och hjulleveranser till team Nyberg avslutade vi med en middag på Gävlebro värdshus för att anlända till garaget strax före 21,00.
Nästa tävling då??? Vi vet inte ännu om vi ska åka den sista tävlingen i Örebro. Teamet får sätta sig ner för att räkna lite i övriga tabeller där vi kan göra bra resultat b.la Km, B-förarcupen och 2wd cupen.
Tack alla som har varit med på något sätt så här långt, etan er hade det aldrig fungerat.
Jag ska även försöka få ut en bild på våra nya teamtröjor som Mathias på PSS har tagit fram.
SS1 700 meter som avklarades på 50,2 sekunder snabbaste tid i klassen 48,6 sekunder.
SS2 6,7 km Nu fick vi testa fjädringen på riktigt och det kändes riktigt bra efter en stund då denna sträcka som var kantad med hinder i form av höbalar och stenar i både ytter och innerkurvor klarades på ett godkänt sätt på tiden 4,22,6 vilket visserligen var sista tid i klassen endast 1/10 efter placeringen före.
SS3 var lite längre med sina 15 km på ganska snabb väg och jag tycker nog att körningen stämmer bättre och bättre eftersom jag vågar ligga kvar på 4:an i fler och fler svängar. Jo visst bromsar jag alldeles för tidigt ibland men det går ganska städat ut ur svängarna istället för att tappa tid på dyngsladdar. Tiden på sträckan blev 9,24,3 och klassnabbast var en duktig hemmaåkare på 8,58,1
Sedan var det servicedags där vi fick lite bränsle, nyputsad vindruta och ett par grillade korvar och kaffe av serviceteamet som idag var Tobbe med sin dotter Emelie samt den i axeln nyopererade Ekis.
SS4 25 km är inte att leka med när man ska försöka hålla den 3:e plats vi hade efter 3 sträckor, endast 3 sekunder bakom hade vi en jagande Rickard Karlsson från Uppsala och framåt var det ca. 20 sekunder till Nyberg / Valkyria som hade satt upp ett högt tempo från början. På 2,5 mil kan det ju faktiskt hända ganska mycket och det skulle det göra nu också. Vår egen åkning finns det väl inte så mycket att säga om otom att det känns bättre och bättre samt att chauffören inte fegar lika mycket längre och jag tycker själv att vi åkte riktigt bra på sista sträckan utan några incidenter. Tyvärr träffade Nyberg och Valkyria en stor jäkla sten som låg mitt i spåret ( vi lyckades undvika den ) och fick punktering. Trots tomt v. framhjul försökte dom köra vidare men efter en stund sade även fälgen upp sig och det blev en lättare dikesvisit. Det visade sig att det inte fanns någon publik på stället som kunde hjälpa dom upp och givetvis hade ett hjul till tappat luften och det är inte så bra när man bara har ett reservhjul. Tråkigt nog fick team Nyberg kasta in handduken. Även Uppsala Karlsson fick punktering på sträckan men dom stannade och bytte till reserven och tappade givetvis mycket tid på det. Vår tid på sträckan blev 15,53,6 medans den snabbe hemmaföraren hade 14,54,4.
Nu är det ju så att i rally gäller det att ta sig i mål och det har ju visat sig att det inte alltid gäller att vara snabbast utan nästan lika mycket på att få grejorna att hålla hela vägen till mål. Det är visserligen inte så kul att vinna på andras problem men något bra måste vi ju ändå ha gjort när vi kom 2:a i denna tävling och om jag har räknat rätt även vunnit Dm i standardcupen. Efter lite strul med servicebilar som hade bränslebrist och hjulleveranser till team Nyberg avslutade vi med en middag på Gävlebro värdshus för att anlända till garaget strax före 21,00.
Nästa tävling då??? Vi vet inte ännu om vi ska åka den sista tävlingen i Örebro. Teamet får sätta sig ner för att räkna lite i övriga tabeller där vi kan göra bra resultat b.la Km, B-förarcupen och 2wd cupen.
Tack alla som har varit med på något sätt så här långt, etan er hade det aldrig fungerat.
Jag ska även försöka få ut en bild på våra nya teamtröjor som Mathias på PSS har tagit fram.
Kommentarer
Postat av: Dr. Gunnar, Phuket
Grattis Snyggve!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är alltid resultatet som räknas, Slanas: jag var snabbast fram till första kurvan,gäller inte........fortfarande...........och vad gäller kartisarnas utseende så får ni inga stilpoäng....heller...........
Postat av: Edlund
Tack för det doktorn. Hur konstigt det än kan verka så måste man ju i mål =) Vad gäller kartisarna så säger jag...................pass, ha ha.
Trackback