Racerapport från Gävle
Då var den näst sista deltävlingen i Dm avklarad. Efter anmälan, ljudprov och besiktning samt transport från Sandviken till Gävle var det inte ens 2 timmars väntan till start. Första sträckan var på folkracebanan och var hela 700 meter lång. Vi hade ju tänkt att första sträckan skulle vara en test av vår nya fjädring men inta gick det att känna något speciellt när det var blandat med grus och asfalt. Dock skulle jag vilja ha lite mera camber på framhjulen för på asfalten upplevde jag att det bara ville kana rakt fram men på grus var det klart bättre.
SS1 700 meter som avklarades på 50,2 sekunder snabbaste tid i klassen 48,6 sekunder.
SS2 6,7 km Nu fick vi testa fjädringen på riktigt och det kändes riktigt bra efter en stund då denna sträcka som var kantad med hinder i form av höbalar och stenar i både ytter och innerkurvor klarades på ett godkänt sätt på tiden 4,22,6 vilket visserligen var sista tid i klassen endast 1/10 efter placeringen före.
SS3 var lite längre med sina 15 km på ganska snabb väg och jag tycker nog att körningen stämmer bättre och bättre eftersom jag vågar ligga kvar på 4:an i fler och fler svängar. Jo visst bromsar jag alldeles för tidigt ibland men det går ganska städat ut ur svängarna istället för att tappa tid på dyngsladdar. Tiden på sträckan blev 9,24,3 och klassnabbast var en duktig hemmaåkare på 8,58,1
Sedan var det servicedags där vi fick lite bränsle, nyputsad vindruta och ett par grillade korvar och kaffe av serviceteamet som idag var Tobbe med sin dotter Emelie samt den i axeln nyopererade Ekis.
SS4 25 km är inte att leka med när man ska försöka hålla den 3:e plats vi hade efter 3 sträckor, endast 3 sekunder bakom hade vi en jagande Rickard Karlsson från Uppsala och framåt var det ca. 20 sekunder till Nyberg / Valkyria som hade satt upp ett högt tempo från början. På 2,5 mil kan det ju faktiskt hända ganska mycket och det skulle det göra nu också. Vår egen åkning finns det väl inte så mycket att säga om otom att det känns bättre och bättre samt att chauffören inte fegar lika mycket längre och jag tycker själv att vi åkte riktigt bra på sista sträckan utan några incidenter. Tyvärr träffade Nyberg och Valkyria en stor jäkla sten som låg mitt i spåret ( vi lyckades undvika den ) och fick punktering. Trots tomt v. framhjul försökte dom köra vidare men efter en stund sade även fälgen upp sig och det blev en lättare dikesvisit. Det visade sig att det inte fanns någon publik på stället som kunde hjälpa dom upp och givetvis hade ett hjul till tappat luften och det är inte så bra när man bara har ett reservhjul. Tråkigt nog fick team Nyberg kasta in handduken. Även Uppsala Karlsson fick punktering på sträckan men dom stannade och bytte till reserven och tappade givetvis mycket tid på det. Vår tid på sträckan blev 15,53,6 medans den snabbe hemmaföraren hade 14,54,4.
Nu är det ju så att i rally gäller det att ta sig i mål och det har ju visat sig att det inte alltid gäller att vara snabbast utan nästan lika mycket på att få grejorna att hålla hela vägen till mål. Det är visserligen inte så kul att vinna på andras problem men något bra måste vi ju ändå ha gjort när vi kom 2:a i denna tävling och om jag har räknat rätt även vunnit Dm i standardcupen. Efter lite strul med servicebilar som hade bränslebrist och hjulleveranser till team Nyberg avslutade vi med en middag på Gävlebro värdshus för att anlända till garaget strax före 21,00.
Nästa tävling då??? Vi vet inte ännu om vi ska åka den sista tävlingen i Örebro. Teamet får sätta sig ner för att räkna lite i övriga tabeller där vi kan göra bra resultat b.la Km, B-förarcupen och 2wd cupen.
Tack alla som har varit med på något sätt så här långt, etan er hade det aldrig fungerat.
Jag ska även försöka få ut en bild på våra nya teamtröjor som Mathias på PSS har tagit fram.
SS1 700 meter som avklarades på 50,2 sekunder snabbaste tid i klassen 48,6 sekunder.
SS2 6,7 km Nu fick vi testa fjädringen på riktigt och det kändes riktigt bra efter en stund då denna sträcka som var kantad med hinder i form av höbalar och stenar i både ytter och innerkurvor klarades på ett godkänt sätt på tiden 4,22,6 vilket visserligen var sista tid i klassen endast 1/10 efter placeringen före.
SS3 var lite längre med sina 15 km på ganska snabb väg och jag tycker nog att körningen stämmer bättre och bättre eftersom jag vågar ligga kvar på 4:an i fler och fler svängar. Jo visst bromsar jag alldeles för tidigt ibland men det går ganska städat ut ur svängarna istället för att tappa tid på dyngsladdar. Tiden på sträckan blev 9,24,3 och klassnabbast var en duktig hemmaåkare på 8,58,1
Sedan var det servicedags där vi fick lite bränsle, nyputsad vindruta och ett par grillade korvar och kaffe av serviceteamet som idag var Tobbe med sin dotter Emelie samt den i axeln nyopererade Ekis.
SS4 25 km är inte att leka med när man ska försöka hålla den 3:e plats vi hade efter 3 sträckor, endast 3 sekunder bakom hade vi en jagande Rickard Karlsson från Uppsala och framåt var det ca. 20 sekunder till Nyberg / Valkyria som hade satt upp ett högt tempo från början. På 2,5 mil kan det ju faktiskt hända ganska mycket och det skulle det göra nu också. Vår egen åkning finns det väl inte så mycket att säga om otom att det känns bättre och bättre samt att chauffören inte fegar lika mycket längre och jag tycker själv att vi åkte riktigt bra på sista sträckan utan några incidenter. Tyvärr träffade Nyberg och Valkyria en stor jäkla sten som låg mitt i spåret ( vi lyckades undvika den ) och fick punktering. Trots tomt v. framhjul försökte dom köra vidare men efter en stund sade även fälgen upp sig och det blev en lättare dikesvisit. Det visade sig att det inte fanns någon publik på stället som kunde hjälpa dom upp och givetvis hade ett hjul till tappat luften och det är inte så bra när man bara har ett reservhjul. Tråkigt nog fick team Nyberg kasta in handduken. Även Uppsala Karlsson fick punktering på sträckan men dom stannade och bytte till reserven och tappade givetvis mycket tid på det. Vår tid på sträckan blev 15,53,6 medans den snabbe hemmaföraren hade 14,54,4.
Nu är det ju så att i rally gäller det att ta sig i mål och det har ju visat sig att det inte alltid gäller att vara snabbast utan nästan lika mycket på att få grejorna att hålla hela vägen till mål. Det är visserligen inte så kul att vinna på andras problem men något bra måste vi ju ändå ha gjort när vi kom 2:a i denna tävling och om jag har räknat rätt även vunnit Dm i standardcupen. Efter lite strul med servicebilar som hade bränslebrist och hjulleveranser till team Nyberg avslutade vi med en middag på Gävlebro värdshus för att anlända till garaget strax före 21,00.
Nästa tävling då??? Vi vet inte ännu om vi ska åka den sista tävlingen i Örebro. Teamet får sätta sig ner för att räkna lite i övriga tabeller där vi kan göra bra resultat b.la Km, B-förarcupen och 2wd cupen.
Tack alla som har varit med på något sätt så här långt, etan er hade det aldrig fungerat.
Jag ska även försöka få ut en bild på våra nya teamtröjor som Mathias på PSS har tagit fram.
DM Tävling i Gävle på Lördag.
Med uppgraderad fjädring runt om på Voc:en ska vi ta oss an SMK Gävle`s vägar på Lördag. Denna gång består teamet av dessa lustiga lakejer. Stefan intar rodret som vanligt medans Peter återigen kommer att läsa noter och mana på den ibland allt för försiktige (fega?) chauffören. Servicedetaljen kommer att skötas av Tobbe som ev. får assistans av Stefan Eklund ( övertalning pågår ). Leffe, Micke och Alex tycker att det är roligare / viktigare med knyppling eller vad det nu är dom ska göra. Förhoppningsvis kommer vi som är på plats att kunna bära dom ytterst åtråvärda t-shirts som tryckts upp av Matte på PSS. Förutsättningarna för teamet är att vi måste vara före team Nyberg för att behålla Dm ledningen och helst vara före Kjelle Hellund för att behålla Km ledningen.
Bilen har idag varit hos Doktor Lindqvist för en framvagnsinställning och det i samband med den nya fjädringen hoppas vi ska göra susen. Rapport kommer efter racet.
Bilen har idag varit hos Doktor Lindqvist för en framvagnsinställning och det i samband med den nya fjädringen hoppas vi ska göra susen. Rapport kommer efter racet.
Uppgradering
Inför dom sista Dm tävlingarna för året har teamet bestämt att det är dags att uppgradera racern en smula.
Nya framfjädrar och stötdämpare har inköpts samt ett par bättre begagnade stötdämpare bak ( har endast gått ett par kilometer). Team Eklund har varit vänliga och bidragt med ett par fräscha fjäderben så att våra gamla och krokiga kan bytas ut, tack så mycket. Efter att ha fått hjälp av Lasse Lindqvist att demontera fjädrar och stötdämpare på dom "nya" fjäderbenen ska serviceteamet nu rengöra, svetsa samt måla så att allt blir fint.
Nu kommer det att bli en hård fight om Dm titeln med i första hand Robin Nyberg men även Totte och i viss mån Zielinski har chansen att knipa segern. Vi kommer i alla fall att ha bilen i ordning så nu hänger det på om chauffören lyckas
Nya framfjädrar och stötdämpare har inköpts samt ett par bättre begagnade stötdämpare bak ( har endast gått ett par kilometer). Team Eklund har varit vänliga och bidragt med ett par fräscha fjäderben så att våra gamla och krokiga kan bytas ut, tack så mycket. Efter att ha fått hjälp av Lasse Lindqvist att demontera fjädrar och stötdämpare på dom "nya" fjäderbenen ska serviceteamet nu rengöra, svetsa samt måla så att allt blir fint.
Nu kommer det att bli en hård fight om Dm titeln med i första hand Robin Nyberg men även Totte och i viss mån Zielinski har chansen att knipa segern. Vi kommer i alla fall att ha bilen i ordning så nu hänger det på om chauffören lyckas
Cramosprinten 090906
Vallentuna Mk arrangerade Cramosprinten på en "ny" sträcka i år. Visserligen har den körts någongång på tidigt 80 tal men för sprintcupen var den ny. Vi lämnade garaget vid 07,30 för att vara framme i Vallentuna vid 08,15.
Anmälan, besiktning gick givetvis bra och sedan var det återigen väntan som stod på programmet innan det var dags för mastervarv och förarsammanträde. Nu var det ju flyguppvisning på det intilliggande flygfältet så det fanns ju lite att titta på innan start. På mastervarvet försökte vi oss på att skriva lite egna noter som Valkyria skulle rabbla för mig på sträckan.
ÅK 1, Med bilen skodd med dom gamla vanliga Avon däcken visade det sig att det sladdade alldeles för mycket så vi insåg att till nästa åk måste vi byta bakdäck. Åket gick i alla fall utan missöden och noterna stämde bra. Tiden i åket blev 2,05,7 vilket var 7:e tid i klassen. Nu var ju detta en KM tävling också så vi jämförde tiderna med dom andra från MMK som var Kjelle Hellund i en Grp-h Golf, Anders Spjuth i en 940 Voc, Jonas Björnvad i sin Grp-E Golf samt Lasse Lindqvist som lånat Glasmästarn´s nyinköpta Volvo Amazon App-K. Internt i Mmk.s Km blev tiderna, 1:a Stefan Edlund 2,05,7 , 2:a Spjuth 2,06,7 3:a Lasse 2,10,8 , 4:a Jonas 2,12,2 , 5:a Kjelle 2,52,7 (rullade).
ÅK 2, När vårt eminenta serviceteam gjort lite handpåläggning med bilen som fick Yokohama däck bak och mättat våra magar med lite från grillen och uppiggande kaffe var det dags igen. Nu var det klart bättre fäste och lite mer bestämd körning utan några missar så vi trodde nog att vi åkt ett par sekunder snabbare vilket i själva verket var 5,9 sekunder bättre än det första åket. 1,59,8 blev det denna gång och den tiden var samma som ledartiden efter första rundan. Nu hade ju alla andra också förbättrat sig men vi klättrade en placering till en 6.e plats.
I Km blev inbördes ordningen, Kjelle 1,56,6 , Stefan 1,59,8 , Spjuth 2,01,3 , Lasse 2,06,2 och Jonas 2,07,0.
ÅK 3, Detta åk attackerade vi ännu mer och försökte bromsa senare och jag tror att vi lyckades ganska bra, i alla fall tills en h-3:a där vi genade lite väl mycket och fick ett ganska hårt uppvaknande när det tog i bakom hö framhjul. Vi kom av oss en aning men tappade kanske inte mer än max 1 sekund på missödet men jag kan lova att det kändes i akterkastellet. Tiden lyckades vi kapa med 0,5 sekunder trots detta.
I Km gick det så här: 1:a Kjelle 1,52,50 , 2:a Stefan 1,59,30 , 3:a Spjuth 2,01,3 , 4:a Lasse 2,02,70 och tätt efter Jonas 2,02,80.
Som vanligt måste vi ju få sända en säck med tacksamhet till världens bästa serviceteam som ställer upp och hjälper till både i garaget och på tävlingarna. Tobbe, Leffe, Micke...ni är GULD värda!!! Sen är det jätteroligt att en kille på 5 1/2 år kan tillföra så mycket i teamet med outröttlig energi och fixar en hel dag på en serviceplats utan pip och gnäll. Jag tycker det är jättekul att du är med Alex. Jaha ja, nu är det ett par veckors uppehåll innan nästa race som är en DM Tävling i Gävle 26/9.
Anmälan, besiktning gick givetvis bra och sedan var det återigen väntan som stod på programmet innan det var dags för mastervarv och förarsammanträde. Nu var det ju flyguppvisning på det intilliggande flygfältet så det fanns ju lite att titta på innan start. På mastervarvet försökte vi oss på att skriva lite egna noter som Valkyria skulle rabbla för mig på sträckan.
ÅK 1, Med bilen skodd med dom gamla vanliga Avon däcken visade det sig att det sladdade alldeles för mycket så vi insåg att till nästa åk måste vi byta bakdäck. Åket gick i alla fall utan missöden och noterna stämde bra. Tiden i åket blev 2,05,7 vilket var 7:e tid i klassen. Nu var ju detta en KM tävling också så vi jämförde tiderna med dom andra från MMK som var Kjelle Hellund i en Grp-h Golf, Anders Spjuth i en 940 Voc, Jonas Björnvad i sin Grp-E Golf samt Lasse Lindqvist som lånat Glasmästarn´s nyinköpta Volvo Amazon App-K. Internt i Mmk.s Km blev tiderna, 1:a Stefan Edlund 2,05,7 , 2:a Spjuth 2,06,7 3:a Lasse 2,10,8 , 4:a Jonas 2,12,2 , 5:a Kjelle 2,52,7 (rullade).
ÅK 2, När vårt eminenta serviceteam gjort lite handpåläggning med bilen som fick Yokohama däck bak och mättat våra magar med lite från grillen och uppiggande kaffe var det dags igen. Nu var det klart bättre fäste och lite mer bestämd körning utan några missar så vi trodde nog att vi åkt ett par sekunder snabbare vilket i själva verket var 5,9 sekunder bättre än det första åket. 1,59,8 blev det denna gång och den tiden var samma som ledartiden efter första rundan. Nu hade ju alla andra också förbättrat sig men vi klättrade en placering till en 6.e plats.
I Km blev inbördes ordningen, Kjelle 1,56,6 , Stefan 1,59,8 , Spjuth 2,01,3 , Lasse 2,06,2 och Jonas 2,07,0.
ÅK 3, Detta åk attackerade vi ännu mer och försökte bromsa senare och jag tror att vi lyckades ganska bra, i alla fall tills en h-3:a där vi genade lite väl mycket och fick ett ganska hårt uppvaknande när det tog i bakom hö framhjul. Vi kom av oss en aning men tappade kanske inte mer än max 1 sekund på missödet men jag kan lova att det kändes i akterkastellet. Tiden lyckades vi kapa med 0,5 sekunder trots detta.
I Km gick det så här: 1:a Kjelle 1,52,50 , 2:a Stefan 1,59,30 , 3:a Spjuth 2,01,3 , 4:a Lasse 2,02,70 och tätt efter Jonas 2,02,80.
Som vanligt måste vi ju få sända en säck med tacksamhet till världens bästa serviceteam som ställer upp och hjälper till både i garaget och på tävlingarna. Tobbe, Leffe, Micke...ni är GULD värda!!! Sen är det jätteroligt att en kille på 5 1/2 år kan tillföra så mycket i teamet med outröttlig energi och fixar en hel dag på en serviceplats utan pip och gnäll. Jag tycker det är jättekul att du är med Alex. Jaha ja, nu är det ett par veckors uppehåll innan nästa race som är en DM Tävling i Gävle 26/9.
Inför Cramosprinten 2009-09-06
Då var det dags igen. Denna gång är det Vallentuna MK:s Cramosprint som ska köras. Och för första gången sedan min comeback är det också en ny sträcka som ligger i anslutning till Vallentuna gräsplätt, förlåt flygplats ska det visst vara. Jag har inget minne av att jag skulle ha åkt där förr i tiden men å andra sidan kommer jag ju inte ihåg hur det såg ut i 1.a åket när man kommer andra vändan. Codriver på Söndag blir Valkyria "Bengan" Edlund som återigen ska se till att sin " gamle " far sköter sig. Eftersom far och dotter Edlund leder både förar och kartläsar-KM i MMK så siktas det ju givetvis på en framskjuten placering. Med hjälp av Tobbe "mig/mag"Shill och Micke "Mr Muscle" Friberg kan vi vara säkra på att den gule inte kommer att svika oss i den vilda jakten på KM-poäng. Nu vill vi att ni kommer ut och hejar fram oss och samtidigt snacka lite skit i depå´n vi flygfältet. Det finns alltid en kopp fika vid servicebilen " HVL-MASKIN ", Eller hur Mr Muscle ?